Krijg meer reserveringen via Online Travel Agencies (OTA's)

Aanwezig zijn op Online Travel Agencies (OTA's) is cruciaal voor de online distributiestrategie van je hotel of B&B. Deze boekingssites genieten vaak grote bekendheid en populariteit in verschillende landen, wat je hotel een uitstekende online zichtbaarheid oplevert. Kies de juiste mix van OTA's op basis van de eigenschappen van je gasten: zakelijk, recreatief, nationaliteit …

Met grootschalige OTA's zoals Booking.com, Airbnb en Expedia bereik je moeiteloos internationale markten, aangezien hun websites in veel talen beschikbaar zijn. Dankzij hun geavanceerde marketing kunnen ze perfect voldoen aan de veranderende eisen van de consument en veel reserveringen binnenhalen. Dankzij het billboard-effect zal ook je eigen website meer bezoekers trekken.

Kleinere, lokale boekingssites kunnen je dan weer helpen om locals te bereiken die op zoek zijn naar een specifieke soort accommodatie of in een specifieke regio. In hun zoektocht zouden grote OTA's veel te veel irrelevante opties bieden om door te spitten. Bovendien heb je misschien wel gemerkt dat staycations een ware comeback hebben gemaakt.

Ben je niet zeker op welke OTA's je jouw hotel of B&B moet plaatsen? Bekijk onze top 10 beste OTA's in dit blogartikel.

Kies de juiste mix van OTA's
Kies de juiste mix van OTA's

Zet je hotel op populaire metasearchplatformen

Naast OTA's gaan internationale reizigers ook vaak op zoek naar een verblijf op metasearchplatformen, aangezien de kamerprijzen op verschillende boekingskanalen daar makkelijk te vergelijken zijn. Door te koppelen met populaire platformen zoals Trivago of TripAdvisor, krijgt je hotel een nog groter bereik. In ruil daarvoor betaal je een kleine commissie wanneer mensen doorklikken naar je website (cost per click).  

Een andere belangrijke metasearchomgeving is Google Hotel Search. Google probeert reizigers steeds naar dit platform te sturen, dus je hotel hieraan toevoegen – samen met de juiste bedrijfsinfo en sprekende foto's – is een must. Het enige wat je nodig hebt is een gratis Google Business-profiel. Je kan zelfs een gratis rechtstreekse boekingslink naar je website weergeven. Voor maximale visibiliteit op het platform kan je altijd opteren voor betalende Google Hotel Ads om je hotel bovenaan in de zoekresultaten te laten verschijnen.  

Optimaliseer je website voor meer directe reservaties

Als je volledig afhankelijk bent van OTA's, betaal je te veel commissie op je boekingen. Daarom is je rechtstreekse boekingskanaal een onmisbaar onderdeel van je online distributie. Maar hoe zorg je ervoor dat mensen je website vinden en rechtstreeks willen boeken?

Om meer directe boekingen te genereren is een professioneel ogende website met gebruiksvriendelijke boekingsmodule onmisbaar. Bied hierop aantrekkelijke tarieven en een vlot boekingsproces. De Cubilis Booking Engine beschikt over alle nodige troeven voor een maximale conversie. Lees ons gratis eBook voor meer tips om je aantal rechtstreekse boekingen te verhogen.

Wil je meer zichtbaarheid en websitebezoekers verwerven? Pas dan zeker SEO-technieken (Search Engine Optimisation) toe. Zo komt je hotelwebsite hoger in de zoekresultaten te staan op Google. Wil je nog een stap verder gaan, dan kan je ook een SEA-strategie (Search Engine Advertising) implementeren. Adverteren hoeft niet altijd veel te kosten: begin met kleine budgetten en kijk wat het beste werkt voor jouw hotel.

Betere zichtbaarheid op Google
Betere zichtbaarheid op Google

Zet sociale media in om je omnichannel-aanpak te vervolledigen

Het is sterk aanbevolen om actief te zijn op de populairste socialemediakanalen bij je doelgroep. Op die manier kan je immers reizigers inspireren en duurzame relaties uitbouwen met (potentiële) klanten.  

Zorg voor een geloofwaardig en professioneel imago door regelmatig te communiceren, trouw te blijven aan je huisstijl en kwalitatieve foto's te gebruiken. Naast organische posts op je eigen pagina, kan je ook kiezen voor gerichte advertenties op Facebook en Instagram. Deze twee kanalen zijn populaire inspiratiebronnen onder toeristen. Als zakenreizen je voornaamste focus zijn, dan is LinkedIn de geschikte plek om je hotel te promoten.

Veel toeristen delen ook graag foto's van hun vakantie op Facebook en Instagram. Maak een specifieke locatietag voor jouw hotel, zodat gasten je kunnen geotaggen in hun posts. Op die manier zullen hun vrienden en volgers geprikkeld worden om even een kijkje te nemen en krijgen ze al een voorproefje van de ervaring die jij te bieden hebt.

Ga voor een optimale online zichtbaarheid dankzij Cubilis

Cubilis biedt de perfecte formule voor een doeltreffende online distributiestrategie aan een betaalbaar tarief. Met de Cubilis Channel Manager verhoog je je visibiliteit en kan je tarieven en beschikbaarheid centraal beheren, terwijl onze Booking Engine je meer directe reserveringen helpt realiseren. De ultieme combo dus!

Test Cubilis gratis uit

Wil je zelf de voordelen van onze Booking Engine en Channel Manager ontdekken? Vraag dan vrijblijvend je gratis Cubilis-demo aan via het formulier hieronder!