Wat maakt hotelmarketing belangrijk?

Reizigers hebben tegenwoordig oneindig veel overnachtingsmogelijkheden binnen handbereik. Hoteliers moeten dus hun beste beentje voorzetten om deze reizigers te bereiken en ze vervolgens te overtuigen om te boeken. Dankzij hotelmarketing kan je je onderscheiden van concurrenten, meer omzet genereren en je bezettingsgraad verhogen.  

Enkele algemene tips voor een doeltreffende hotelmarketingstrategie:

  • Bepaal en communiceer de unique selling points (USP's) en het persoonlijke verhaal van je hotel. Wat maakt jou uniek?
  • Houd je doelpubliek in gedachten en stem je boodschap af op hun behoeften. Welke types reizigers verblijven graag in jouw accommodatie?
  • Consistentie is cruciaal. Zorg dat je communicatie altijd in lijn is met je merkimago, zowel visueel als inhoudelijk.
  • Vergeet niet om de resultaten van je marketinginspanningen bij te houden om je strategie verder te verfijnen.
  • Als je intern niet over de nodige tijd en vaardigheden beschikt, kan je een marketingbureau inschakelen dat gespecialiseerd is in de horeca.  

In wat volgt, bespreken we enkele concrete marketinginitiatieven die je in elke fase van het gasttraject kan toepassen.

Hotelmarketing tijdens de guest journey
Hotelmarketing tijdens de guest journey

Hotelmarketing in de reisinspiratiefase

Tegenwoordig zijn er heel wat factoren die meespelen in de reisbeslissingen van mensen: vrienden & familie, sociale media, tijdschriften, tv-programma's ... Tijdens de inspiratiefase van de guest journey doen reizigers – vaak toevallig – reisinspiratie op en hebben ze nog geen bestemming gekozen. Dit is je kans om je bestemming in de kijker te zetten en toekomstige reizigers te inspireren om je streek of stad te bezoeken.

Hiervoor kan je verschillende marketingkanalen inzetten, waaronder sociale media, online en offline reclame, je website, public relations, enz. Hier zijn enkele concrete acties die je kan ondernemen:

  • Ga samenwerkingen aan met lokale evenementen, organisatoren van groepsreizen, toeristische diensten, rondleidingen en excursies ... Zij zijn vaak experts in bestemmingsmarketing en kunnen je helpen meer potentiële gasten te bereiken.
  • Creëer visueel aantrekkelijke content op sociale media (Instagram, TikTok en Facebook). Vergroot je bereik met passende hashtags of gesponsorde posts.
  • Maak gebruik van influencermarketing om de unieke ervaring te tonen die jouw hotel biedt.
  • Spoor gasten aan om over hun ervaring te posten op sociale media, zodat ze hun vrienden en volgers kunnen inspireren. Laat hen weten hoe ze jouw officiële account en locatie op de juiste manier kunnen taggen, bijvoorbeeld aan de hand van een bordje.
  • Als je wil, kan je zelfs een extra instagrammable hoekje voorzien in je accommodatie waar gasten foto's kunnen maken.
  • Neem contact op met persbureaus, kranten en tijdschriften voor publiciteit, zeker als je interessant nieuws te vertellen hebt.

Hotelmarketing in de oriëntatiefase

In de oriëntatiefase van het gasttraject heeft de gast een bestemming gekozen en is hij volop aan het researchen. Op dit moment is je online vindbaarheid van doorslaggevend belang.

Een van de beste manieren om meer online zichtbaarheid te verwerven is om je aanwezigheid op Online Travel Agencies (OTA's) zoals Booking.com, Expedia en Airbnb te vergroten. In een vorig artikel deelde onze partner Loreca een aantal tips om hoger in de zoekresultaten van OTA's te komen. Dankzij hun billboard effect zorgen OTA's ook voor meer bezoekers op je eigen hotelwebsite.

Toch wil je niet compleetafhankelijk zijn van externe kanalen. Om sterke klantrelaties op te bouwen en commissiekosten te beperken, moet je ook investeren in de uitbouw van je eigen merk. Werk samen met lokale bedrijven en communiceer regelmatig op sociale media. Met een paar slimme aanpassingen aan je eigen website kan je ook meer visibiliteit en bezoekers verkrijgen:

  • Gebruik SEO-technieken: link building, keyword targeting, toevoegen van metadata, verbeteren van de UX (ook op mobiele toestellen), ...
  • Maak een webpagina aan met informatie over de voorzieningen in je hotel, nabijgelegen attracties, restaurants, activiteiten, vervoer, ...
  • Houd een blog bij over frequent gegoogelde onderwerpen: het weer, populaire evenementen, mooie natuurwandelingen, leuke steden, musea of bezienswaardigheden, ...

Hotelmarketing in de boekingsfase

Zodra een potentiële gast op je website is geland - dankzij de hierboven beschreven initiatieven - is de volgende stap hem te overtuigen om te boeken. Voldoet jouw hotelwebsite aan de volgende vereisten?

  • Je website moet eenvoudig te navigeren zijn, aantrekkelijk en professioneel.
  • Voorzie uitnodigende beschrijvingen van je kamertypes, pakketten en eventuele aanbiedingen, vergezeld van kwalitatieve foto's.
  • Zorg ervoor dat je dezelfde foto's en kamerbeschrijvingen gebruikt als op je OTA's om verwarring te vermijden.
  • Integreer een gebruiksvriendelijke boekingsmodule met fastbooker-functie waarmee gebruikers snel je beschikbaarheid kunnen controleren.
  • Leid bezoekers naar je Booking Engine met opvallende knoppen en gebruik onze Ratebox om de voordelen van rechtstreeks boeken te benadrukken.
  • Lanceer retargeting ads om potentiële gasten aan hun openstaande boeking te herinneren en bied eventueel een incentive om de boeking alsnog te voltooien.

Hotelmarketing rondom het verblijf

Het is uiteraard niet de bedoeling om je marketinginspanningen te staken zodra je de boeking hebt ontvangen. In de loop van deze fase is het belangrijk om contact te houden met je gast en ervoor te zorgen dat de ervaring in lijn is met de verwachtingen die je hebt gecreëerd. Je zou kunnen zeggen dat het bieden van een uitstekende service de beste vorm van marketing is, aangezien het je positieve mond-tot-mond-reclame en lovende reviews online kan opleveren.

Contact houden gebeurt meestal via een reeks berichten vóór, tijdens en na het verblijf:

  • Boekingsbevestiging met je contactgegevens
  • Voor aankomst: openingstijden van de front desk, parkeergelegenheid, check-in-instructies ...
  • Net na het inchecken: plattegrond, extra's bijboeken, info over ontbijt, bar & restaurant ...
  • Tijdens het verblijf: upselling via een POS-systeem of upsell-tool (Oaky)
  • Voor het uitchecken: veilige reis, check-out-instructies, factuur ...
  • Net na het uitchecken: verzoek om beoordeling te geven, loyaliteitspunten, korting voor volgend verblijf ...
  • Na verblijf: regelmatige nieuwsbrieven over evenementen, promoties, ...

Klaar om je hotelmarketing nog sterker te maken?

Mocht je hulp kunnen gebruiken bij je hotelmarketing, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen via onderstaand formulier. We vertellen je graag meer over onze oplossingen of brengen je met plezier in contact met erkende marketingbureaus.