Werk samen met OTA’s (Online Travel Agencies)

Als hotelier ben je ongetwijfeld bekend met Online Travel Agencies: platformen waarop reizigers accommodaties kunnen vinden en boeken. Hoewel ze soms hoge commissies aanrekenen, is het een must om aanwezig te zijn op deze kanalen als je wil dat potentiële gasten je hotel terugvinden.  

OTA’s kunnen onderverdeeld worden in twee hoofdcategorieën: grote, internationale en kleinere die vaak op een specifieke regio focussen. Kies de juiste OTA’s voor een optimale ROI op basis van je soort accommodatie, doelpubliek en locatie. OTA’s leveren niet alleen meer indirecte reserveringen op maar kunnen ook zorgen voor meer rechtstreekse boekingen dankzij het billboard effect. Ongeveer 52% van de reizigers stappen over op je officiële website nadat ze je hebben gevonden op een OTA!

Profiteer van het billboard effect van OTA's
Profiteer van het billboard effect van OTA's

Met Cubilis Channel Manager kan je alle gekoppelde boekingssites efficiënt beheren en overboekingen vermijden. Aanpassingen aan je tarieven en beschikbaarheid worden in real time gesynchroniseerd op al je online boekingskanalen. Koppel met meer dan 200 OTA’s, gaande van grote spelers als Booking.com, Expedia, Airbnb en Agoda tot regionale OTA’s als Logeren in Vlaanderen Vakantieland en Voordeeluitjes.nl.

Voeg je hotel toe aan metasearchplatformen

Hoewel OTA’s onmisbaar zijn voor hotels, zijn ze niet de totaaloplossing voor je online distributie. Een ander hulpmiddel dat reizigers vaak gebruiken om een verblijf te vinden zijn metasearchplatformen. Daarmee kunnen ze de tarieven op verschillende boekingssites namelijk makkelijk vergelijken, waarbij de goedkoopste optie telkens wordt benadrukt.  

Metasearch-zoekmachines bieden zelf geen kamers aan maar faciliteren het boekingsproces door gebruikers door te verwijzen naar boekingssites, vaak in ruil voor een vergoeding voor het opnemen van je hotel en het doorlinken. Ze vormen een uitstekend kanaal om je accommodatie en je directe boekingskanaal te promoten. Enkele populaire zijn Google Hotel Search, TripAdvisor en Trivago.

Als je wil dat je hotel en directe boekingskanaal zich onderscheiden van de concurrentie, overweeg dan om te adverteren op metasearchplatformen. Gewoonlijk kan je kiezen tussen verschillende commissiemodellen: cost per click, cost per acquisition of cost per stay.  

Werk samen met Global Distribution Systems

Een Global Distribution System (GDS) biedt reisagenten toegang tot de juiste realtime prijzen en beschikbaarheden van diverse reisgerelateerde diensten, van vluchten tot hotelkamers en huurwagens. Vooral bedrijven doen vaak een beroep op reisbureaus om bijvoorbeeld zakenreizen voor hun werknemers te plannen.

Voor hotels vormen Global Distribution Systems een efficiënt kanaal om met meerdere reisbureaus tegelijk in contact te treden en om kamers last-minute verhuurd te krijgen. Een ander voordeel is dat hotelkamers op deze reserveringsplatformen in bundels aangeboden kunnen worden. Dankzij de toename van je reserveringen is de initiële opstartkost snel terugverdiend. Gevestigde spelers in de GDS-sector zijn Amadeus, AIC Travel Group, SynXis, en ATEL.

Global Distribution System
Global Distribution System

Onderhoud een rendabele distributiestrategie voor je hotel

Bovengenoemde partners zijn uitstekend voor je online visibiliteit, maar hoe maximaliseer je de rentabiliteit van je online distributiestrategie? Cubilis genereert eenvoudig te interpreteren rapporten, zodat je inzicht krijgt in de doeltreffendheid van je distributiekanalen. Op basis van deze data kan je bijsturen waar nodig.

De juiste tarieven aanbieden op het juiste moment is cruciaal. Revenue Management Systemen (RMS) zoals RevControl en RoomPriceGenie helpen je bij het optimaliseren van je prijsstrategie en kunnen je RevPAR aanzienlijk verbeteren. Met een RMS-partner kan je je dagelijkse prijsbeheer versnellen en automatiseren via de integratie met je Channel Manager.  

Verlies tot slot de belangrijkste voorwaarde voor een winstgevende hoteldistributiestrategie niet uit het oog: het vinden van een gezond evenwicht tussen indirecte en directe boekingen. Vergeet met andere woorden je rechtstreekse kanalen niet: je website met ingebouwde Booking Engine en je sociale media. Boost je directe verkoop verder door te werken met een Payment Service Provider. Die verzekert een vlotte boekings- en betaalervaring van begin tot eind, wat gasten aanmoedigt om de reservering te voltooien.

Cubilis Channel Manager koppelt je aan de juiste partners

Onze Channel Manager is een onmisbare tool om de online visibiliteit en distributiestrategie van je hotel te optimaliseren. Hij geeft je toegang tot de juiste partners en stelt je in staat om al je kanalen vanuit één centraal punt te beheren. Wil je de vele voordelen zelf ondervinden? Vraag je gratis trial aan via onderstaand formulier!