De opmars van rechtstreekse reserveringen

Tijdens de pandemie zagen we een significante groei van het aandeel rechtstreekse reserveringen. Gasten merkten dat de communicatie via een derde partij veel moeizamer verliep dan de rechtstreekse communicatie met het hotel. Bovendien bleken hotels flexibeler dan grote OTA’s wat annulaties en terugbetalingen betrof.  

In 2019 gebeurde slechts 11,8% van de boekingen rechtstreeks. Dit percentage klom tot 21,5% in 2021, een toename met 82% in twee jaar tijd. In het eerste kwartaal van 2022 was het aandeel directe reserveringen gemiddeld 19,3%, wat erop wijst dat rechtstreeks boeken nog steeds aanzienlijk populairder is dan in 2019.

Opmars rechtstreekse reserveringen
Opmars rechtstreekse reserveringen

Trek meer bezoekers naar je website

Online aanwezigheid en vindbaarheid zijn onmisbaar voor elk bedrijf in deze digitale wereld. Als je hotel niet gevonden wordt door reizigers tijdens hun online zoekproces, haalt het het lijstje met potentiële kandidaten natuurlijk niet. Een omnichannel-aanpak is dan ook aangewezen.

  • OTA’s als reclamebord
    50% van de mensen bezoekt de hotelwebsite nadat ze het via een OTA hebben gevonden, ook wel het “billboard effect” genoemd. Aanwezig zijn op deze boekingssites heeft dus een positief effect op je directe boekingen.
  • Google Hotel Search
    Als eigenaar of manager van een hotel heb je waarschijnlijk al van dit populaire platform gehoord. Heeft je hotel een Google Business-pagina, dan verschijnt het in de zoekresultaten. Via Booking Engine kan je een gratis directe boekingslink toevoegen. Lees hier hoe je deze tool optimaal kan benutten.
  • Social media
    Verbeter je visibiliteit door regelmatig te communiceren over je hotel en speciale aanbiedingen op sociale media. Zo kan je reizigers inspireren en duurzame relaties uitbouwen met (potentiële) klanten. Gebruik Social Ads om nog meer mensen te bereiken.
  • SEO & SEA
    SEO-technieken toepassen zorgt ervoor dat je website niet wegzakt in de zoekresultaten en zet gebruikers aan tot doorklikken. Als je nog een stap verder wil gaan, kan je ook kiezen voor een SEA-strategie.
Meer websitebezoekers
Meer websitebezoekers

Update je website voor maximale conversie

Als je bovenstaande tips goed toepast, zullen mensen je website zeker vinden. Maar een grote instroom van bezoekers is waardeloos als je conversiegraad achterblijft. Hoe overtuig je die bezoekers om meteen rechtstreeks te reserveren? Hier zijn enkele vereisten waaraan je website moet voldoen:

  • Professionele look
    Zorg ervoor dat je website aantrekkelijk en professioneel oogt. Inspireer reizigers met kwaliteitsvol beeldmateriaal.
  • Gebruiksvriendelijk
    Je website moet gemakkelijk te navigeren en altijd up to date zijn. Als bezoekers de informatie die ze nodig hebben niet onmiddellijk kunnen vinden, zullen ze waarschijnlijk wegklikken zonder te reserveren. Is je website al 100% responsive?
  • Pronk met je unieke troeven
    Zet je onklopbare rechtstreekse boekingstarief in de kijker. Benadruk ook andere voordelen van rechtstreeks reserveren: speciale aanbiedingen, welkomstgeschenken, promotiecodes, interessante arrangementen, getrouwheidsacties, ...

Zorg voor een moeiteloos boekingsproces

Consumenten gaan altijd voor de weg van de minste weerstand. Hetzelfde geldt voor het boekingsproces op je website! Beantwoordt jouw boekingsmodule aan deze criteria?

  • Design dat past bij de website
  • Geschikt voor mobiele apparaten
  • Opvallende calls to action
  • Geeft de kamertypes en arrangementen overzichtelijk weer
  • Laat je directe boekingstarief in het oog springen
  • Licht speciale aanbiedingen en pakketten uit

Onze Cubilis Booking Engine garandeert een vlot boekingsproces, zonder commissies of bijkomende kosten. Het integreert probleemloos met elke website en is volledig mobiel-vriendelijk. De ingebouwde Ratebox prijsvergelijkingstool vestigt de aandacht op je rechtstreekse boekingsprijs.

Ratebox prijsvergelijkingstool
Ratebox prijsvergelijkingstool

Bied een snelle en veilige betaalmethode

De laatste fase van het boekingsproces zou de transactie moeten zijn. Vaak willen gasten meteen betalen tijdens het boeken, vooral uit gemak maar ook om zeker te zijn van hun reservering. Daarom is het belangrijk om een veilige betaalmethode aan je boekingsmodule te koppelen.

De voorkeuren op het gebied van online betalen variëren sterk tussen consumenten. Voorzie meerdere opties om te vermijden dat je op het allerlaatste moment klanten verliest. Via de Cubilis Booking Engine kan je een brede waaier aan Payment Providers koppelen. Dit maakt snelle en veilige transacties mogelijk, zonder extra kosten van onze kant. Ontdek alles over de integratie met PSP’s.

Meer weten?

Wil je meer weten over het optimaliseren van je rechtstreekse boekingsstrategie met Cubilis of een gratis demo aanvragen? Contacteer ons via onderstaand formulier. We helpen je met plezier verder!