Het belang van een soepel online betalingssysteem

Het spreekt vanzelf dat ieder hotel een betrouwbaar betalingssysteem nodig heeft om zeker te zijn van zijn inkomsten. Tegelijkertijd hebben consumenten tegenwoordig hoge verwachtingen en verlangen ze een snelle en moeiteloze betaling. Een vloeiend betaalproces bieden is daarom cruciaal geworden voor een positieve algemene gastervaring. Gelukkig voor beide partijen zijn er heel wat online betaalmethoden die aan deze vereisten voldoen en hun aantal blijft groeien.

Online betaalmogelijkheden bij elke stap

Dankzij de ontwikkeling van nieuwe technologieën kunnen online betalingen uitgevoerd worden op elk moment tijdens het klanttraject: bij het bevestigen van de boeking, bij het inchecken, tijdens het verblijf, bij het uitchecken of zelfs nadat de gast je hotel heeft verlaten.

#1 Op voorhand betalen via je Booking Engine

Veel reizigers betalen graag op voorhand, zodat ze tijdens hun reis niet aan de betaling hoeven te denken. Door de Cubilis Booking Engine te linken aan een Payment Service Provider (PSP) kan je je klanten een waaier aan betaalopties aanbieden. Door vooraf betalen mogelijk te maken met behulp van PSP’s kan je het risico op no-shows verlagen en je conversieratio verhogen.

#2 Betalen met een virtuele kredietkaart via OTA’s

Wist je dat OTA’s als Booking.com en Expedia voortaan virtuele creditcards aanvaarden? Ze worden doorgaans beheerd via een e-wallet en zorgen voor een makkelijke en veilige online betaling. Bij elke reservering wordt er een uniek kaartnummer met unieke vervaldatum en CVC gegenereerd voor eenmalig gebruik. Op die manier vindt er geen uitwisseling of opslag van werkelijke kaartgegevens plaats. De CVC wordt samen met de boeking naar Cubilis doorgestuurd en kan gedurende een bepaalde periode door het hotel worden opgevraagd, waardoor de betaling gewaarborgd is.

Virtuele kredietkaart
Virtuele kredietkaart

#3 Self-servicebetalingen ter plaatse

In het kader van de zelfbedieningstrend winnen online check-ins en check-outs behoorlijk aan populariteit. Een check-in-kiosk die je receptiemedewerker vervangt, speelt ook succesvol in op deze trend. Dankzij de nieuwste online betaaltechnologieën kan je deze functionaliteiten makkelijk implementeren.

#4 Stuur betaalverzoeken op elk moment

Dankzij PSP’s kan je ook betaallinks naar je gasten sturen op ieder gewenst moment: voor het inchecken, tijdens hun verblijf en zelfs na het uitchecken. Zo kunnen klanten betalen wanneer het hun past en kunnen ze de betaalmethode zelf kiezen.

Beheer jij je betalingen op een veilige manier?

Naast een betere ervaring voor de gast en betaalgarantie voor het hotel, is het natuurlijk essentieel dat deze nieuwe betaalmethoden de nodige veiligheid garanderen. Dit onderwerp is met name relevant voor de hotelsector, waar dagelijks een grote hoeveelheid persoonsgegevens wordt verwerkt.

Zowel voor de gast als voor het hotel is het belangrijk dat zorgvuldig en volgens de geldende reglementering met persoonlijke gegevens wordt omgegaan. Creditcardgegevens van je klanten opvragen en ze bewaren zonder adequate beveiliging tegen onrechtmatige toegang is niet langer een optie. Klassieke betalingen met de creditcard houden een hoog risico in, aangezien de kaartgegevens in de database van het hotel worden bewaard en vaak zelfs worden afgedrukt.

De GDPR-wetgeving vraagt bedrijven om het zo weinig mogelijk gegevens te verzamelen en ze na een bepaalde termijn te wissen. De recent ingevoerde PSD2-richtlijn vereist dan weer sterke klantauthenticatie om online betalingen te machtigen, om frauduleus of ongeoorloofd gebruik van creditcardgegevens te verhinderen. Goed nieuws: de hierboven besproken online betaalmogelijkheden zijn helemaal conform!

Meer info?

Contacteer ons gerust via onderstaand formulier als je interesse hebt om deze online betaalopties te verkennen. We helpen je graag op weg!