De evolutie van onze betaalgewoonten

Niet zo lang geleden waren contant en met de kaart betalen de enige twee opties. Echter, zoals met bijna elk aspect van ons dagelijkse leven, heeft de technologische revolutie onze manier van betalen sterk beïnvloed. Met de opkomst van de e-commerce in de jaren ‘90 voldeden elektronische terminals niet langer. De behoefte aan een online alternatief drong zich op en de betalingsgateways zagen het licht. Tegenwoordig kunnen ondernemingen kiezen uit talloze online betaalproviders.  

Online aankopen, inclusief hotelreserveringen, blijven toenemen en vooral mobiele betalingen winnen aan populariteit omdat ze zo eenvoudig zijn. Tegelijkertijd heeft de wetgeving online betalen veel veiliger en fraudebestendiger gemaakt.  

De nieuwe Europese PSD2-wetgeving vereist Strong Customer Authentication om online transacties te autoriseren. Aan dit aanvullende authenticatiecriterium kan worden voldaan door middel van een wachtwoord, een hardwaretoken, gezichtsherkenning ... Het louter vragen naar kredietkaartgegevens is dus niet meer voldoende. Als je toch een betalingsgarantie wil in geval van no-shows of laattijdige annuleringen, dan is het linken van je Booking Engine aan Payment Service Providers (PSP's) de beste oplossing. Ze bieden een veilig betaalproces en zijn in overeenstemming met PSD2.

Strong Customer Authentication
Strong Customer Authentication

Meer gemak, minder tijdverlies voor jou en je gasten

Het bieden van een vlotte online betaalervaring is geen overbodige luxe meer, maar een must. Consumenten zijn steeds veeleisender geworden wat betreft het gemak en de snelheid van betalen en hetzelfde geldt voor hotelgasten. Ze willen natuurlijk geen tijd verspillen tijdens hun reis. Dus waarom niet het hele betaalproces uit hun hotelervaring halen? Op die manier hoeven je gasten er niet aan te denken en wordt je personeel vrijgesteld van tijdrovende taken rond het betaalproces.

Het is zaak om zoveel mogelijk stappen van het betaalproces te automatiseren. Dankzij automatisering worden betalingen veel sneller behandeld, waardoor je personeel tijd wint en fouten beperkt worden. Het is een win-winsituatie voor zowel het hotel als de gasten: als je je dagelijkse taken tijdsefficiënter kan uitvoeren, hou je meer tijd over om te focussen op je service, wat de algehele gastervaring ten goede komt. Bovendien is aangetoond dat het vereenvoudigen van het betaalproces je omzet ook rechtstreeks verhoogt, vooral via mobiele apparaten!

Focus op je service
Focus op je service

Dit zijn de voornaamste voordelen van online betalingen voor hoteliers:

  • Minder administratie
  • Minder fouten
  • Meer veiligheid
  • Meer inkomsten

Een vlot en betrouwbaar online betaalproces dankzij PSP's

Als je nog steeds rekent op louter kredietkaartgegevens, besteed je waarschijnlijk veel tijd aan het verwerken van betalingen en refunds. Bovendien ben je niet verzekerd in geval van fraude, no-shows, annuleringen of betaalweigeringen. De meest veilige en tijdbesparende oplossing is om online betalingen te activeren via Payment Service Providers.    

Dit bespaart je niet enkel veel tijd, maar het hele proces verloopt ook veiliger. Kredietkaartgegevens worden niet meer opgeslagen in je systeem, dus niemand heeft toegang. Laten we eerlijk zijn, gasten zouden het niet waarderen als hun kaartgegevens werden afgedrukt en onbewaakt op een bureau achtergelaten.

Payment Service Providers
Payment Service Providers

Cubilis Booking Engine kan gekoppeld worden met een brede waaier van betalingspartners. Bied zeker meerdere opties, zodat je gasten de methode kunnen gebruiken die zij verkiezen. Enkele van de populairste zijn:

Met deze PSP's kan je je gasten ook de optie bieden om later te betalen, met betalingsgarantie. De betaalprovider zal hun gegevens verifiëren en om bijkomende authenticatie vragen. De reservering zal niet doorgaan als de gegevens onjuist zijn en als de gast niet komt opdagen, kan de verschuldigde som alsnog worden aangerekend.  

Alle online boekingen, evenals de informatie over de bijbehorende online betalingen, worden automatisch naar je PMS doorgestuurd. Als je een reservering manueel hebt toegevoegd, kan je de klant een betaalverzoek sturen via een PSP en blijf je 100% in overeenstemming met de PSD2-wetgeving.  

Vraag je PSP-koppeling aan

Wil je meer informatie over de integratie met PSP's of je koppeling tot stand brengen? Contacteer ons gerust via onderstaand formulier!