Wat is hoteldistributie?

Hoteldistributie is het aanbieden van hotelkamers aan klanten via diverse kanalen, zowel online als offline.

Waarom is een effectieve distributiestrategie belangrijk voor hotels?  

Gezien de sterke concurrentie op de reismarkt is online aanwezigheid van cruciaal belang. Als je niet aanwezig bent op de boekingskanalen die je doelgroep vaak gebruikt, zal een van je concurrenten ongetwijfeld met je potentiële klant aan de haal gaan. Volgens een recente studie van Expedia voeren reizigers gemiddeld 43 zoekopdrachten uit voordat ze boeken, dus zorg ervoor dat je aanwezig bent op uiteenlopende boekingskanalen.    

"Reizigers voeren gemiddeld 43 zoekopdrachten uit voordat ze reserveren."
- Expedia Group

Door de visibiliteit van je hotel of B&B te vergroten, kan je een maximale kamerbezetting bereiken, een van de belangrijkste bedrijfsdoelstellingen van elke hotelier. Het is zaak een gezonde balans te vinden tussen je directe en indirecte distributiekanalen. Als je enkel op je eigen website rekent om boekingen binnen te halen of juist uitsluitend afhankelijk bent van een paar OTA's, is er veel ruimte voor verbetering.

Indirecte en directe distributiekanalen
Indirecte en directe distributiekanalen

Bepaal je unieke sterktes en je doelpubliek

Het is belangrijk voor hoteliers om te begrijpen dat er geen magische formule bestaat voor het samenstellen van de 'juiste' distributiemix. Aangezien iedere accommodatie anders is, verschilt ook het publiek dat ze aanspreken. Je accommodatietype en locatie houden rechtstreeks verband met de nationaliteit, leeftijdscategorie, gezinssituatie, reisgewoonten en interesses van je gemiddelde gast. Al deze verschillende types reizigers gebruiken verschillende kanalen om hun reis te boeken.  

Denk na over je sterke punten: waarom zouden mensen in jouw accommodatie moeten verblijven in plaats van die van je concurrent? Onderscheid jezelf van de andere accommodaties in je omgeving door deze unique selling points en de buitengewone ervaring die je hotel of B&B biedt duidelijk naar voren te brengen. Bepaal bij wie dit soort verblijf in de smaak valt om de juiste distributiekanalen voor je doelgroep te selecteren.  

Kies de gepaste distributiekanalen voor je hotel

Online Travel Agencies (OTA’s)

De dominante positie van Online Travel Agencies op de reismarkt staat buiten kijf. Aanwezig zijn op dergelijke websites is essentieel als je zichtbaar wil zijn voor een groot aantal (internationale) reizigers die anders niet op je accommodatie zouden stuiten.  

Trek je veel Aziaten aan of voornamelijk Europeanen? Of is je accommodatie vooral populair bij locals? Afhankelijk van je doelgroepen kunnen verschillende OTA's interessant voor jou zijn. Booking.com, Expedia en Airbnb behoren tot de grootste OTA's wereldwijd, terwijl Trip.com en Agoda specifiek op de Aziatische markt focussen.

Het grootste pluspunt van grote, bekende OTA's is dat ze het marketingwerk in jouw plaats doen, waardoor je accommodatie een sterke online zichtbaarheid geniet. Je profiteert ook van meer rechtstreekse boekingen, omdat veel OTA-gebruikers naar de hotelwebsite overstappen om de reservering te voltooien (billboard-effect). Kleinere OTA's – vaak lokale spelers – zijn uiterst geschikt om nieuwe markten of specifieke types reizigers te bereiken. Denk bijvoorbeeld aan Voordeeluitjes.nl, O Dierbaar België en Logeren In Vlaanderen Vakantieland.

Internationale OTAs

Metasearchwebsites

Metasearchplatformen zoals Google Hotel Search, Trivago en TripAdvisor worden ook meer en meer ingezet om overnachtingen te boeken. Ze zijn bijzonder handig voor reizigers omdat ze het vergelijken van prijzen op verschillende boekingssites vergemakkelijken. Zodra de potentiële gast een accommodatie heeft ontdekt die hem aanstaat, kan hij doorklikken naar de boekingswebsite met de beste deal. Zorg ervoor dat ook jouw eigen website in die lijst van boekingskanalen staat! In ruil rekent de metasearchwebsite gewoonlijk een vergoeding aan voor het vermelden en doorlinken.

Destination marketing organisaties en organisatoren van evenementen

Heb je al gedacht aan de toeristische dienst van jouw stad of regio? Hun websites bevatten vaak een pagina gewijd aan accommodaties, een uitgelezen kans dus voor jou om in aanraking te komen met een hoog converterend publiek. Ook organisatoren van festivals of andere evenementen bieden hun bezoekers vaak arrangementen inclusief accommodatie aan. Het loont beslist de moeite om de mogelijkheden in jouw buurt te onderzoeken!

Global Distribution Systems (GDS)

Global Distribution Systems vormen een soort tussenschakel tussen reisaanbieders en reizigers. Ze verschaffen reisagenten toegang tot nauwkeurige, realtime prijzen en beschikbaarheid van verschillende reisgerelateerde diensten: vluchten, trein- of busreizen, hotelkamers, huurwagens, ... Voor hoteliers biedt een GDS een heel efficiënte manier om met meerdere reisagenten tegelijk in contact te komen, last minute gaten op te vullen en kamers in bulk te verhuren.

Hoewel online travel agencies ongetwijfeld de bovenhand hebben genomen, zijn klassieke reisagenten zeker niet verdwenen! Zij blijven met name relevant voor complexere of specifieke soorten reizen: grote groepen, gezinnen met kleine kinderen, bedrijfsreizen, huwelijksreizen, luxe cruises ... Voor deze segmenten kunnen ze interessante (bundel)deals aanbieden alsook stress en vele uren opzoekwerk elimineren. Enkele van de bekendste spelers zijn Amadeus, AIC Travel Group, SynXis en ATEL.  

Je eigen website

Een sterk direct distributiekanaal is fundamenteel voor een winstgevende distributiestrategie. Voor de meeste accommodatie-eigenaren is de eigen website de belangrijkste bron van rechtstreekse (commissievrije) reserveringen. Ze brengen niet alleen meer winst op, maar laten je ook toe om meer informatie over je klanten te verzamelen en een hechtere relatie met hen op te bouwen, wat leidt tot meer terugkerende gasten.

Op de officiële website van je accommodatie kan je echt je troeven uitspelen en je onderscheiden van de concurrentie. Bied indien mogelijk lagere prijzen en betere voorwaarden dan OTA's om directe reserveringen te stimuleren. Overtuig potentiële gasten met interessante extra's en originele pakketten. Leid hen naar je gebruiksvriendelijke Booking Engine en voorzie veilige online betaalmogelijkheden om de boeking voor beide partijen te garanderen. Met de Cubilis ratebox (inbegrepen in de Booking Engine) kan je de unieke voordelen van rechtstreeks boeken uitlichten. Lees ons vorige artikel voor meer tips om je websitebezoekers te converteren.  

Cubilis Booking Engine + ratebox
Cubilis Booking Engine + ratebox

Hoewel online reserveren tegenwoordig veruit de populairste optie is, geeft een kleine groep reizigers nog steeds de voorkeur aan een telefoontje. Je hoeft deze manier van boeken niet actief te promoten, maar door ervoor te zorgen dat je contactgegevens eenvoudig te vinden zijn, kom je tegemoet aan deze selecte groep en voorkom je dat ze afhaken.  

Sociale media

Wist je dat sociale media als Instagram, Facebook, LinkedIn, Pinterest en YouTube voor veel reizigers een belangrijke inspiratiebron zijn? Voor hoteliers bieden ze een uitgelezen kans om USP's te communiceren en de interactie aan te gaan met (potentiële) klanten. Trek meer websitebezoekers door je accommodatie via deze kanalen te promoten, door middel van organische posts of via betaalde advertenties.  

Hoe kan je je hoteldistributiekanalen efficiënt beheren?

De sleutel tot een succesvolle hoteldistributiestrategie is een gezond evenwicht tussen indirecte en directe distributiekanalen. Commissies die door externe boekingssites worden aangerekend kunnen oplopen tot 20%. Het is dus belangrijk om deze reserveringen te compenseren met rechtstreekse boekingen. Verhoog de visibiliteit van je website door SEO-technieken (Search Engine Optimisation) toe te passen. Daarnaast kan je een pagina aanmaken speciaal voor onmisbare bezienswaardigheden en bekende toeristische trekpleisters in je omgeving (lokale SEO).

Om de winstgevendheid van je distributiestrategie te verzekeren, kan je het beste een weldoordachte prijsstrategie toepassen gebaseerd op markttrends, speciale weekends, evenementen en natuurlijk de concurrentie. Een Revenue Management System (RMS) zoals RevControl of RoomPriceGenie is een echte aanrader om je prijzen automatisch te optimaliseren en je RevPAR te maximaliseren.  

Al die verschillende kanalen handmatig beheren kan een behoorlijke opgave zijn. Een betrouwbare Channel Manager geeft je eenvoudig toegang, houdt je prijzen en beschikbaarheid up-to-date en maakt komaf met overboekingen. De Cubilis Channel Manager genereert ook heldere prestatierapporten, zodat je je distributiekanalen eenvoudig kan monitoren en vergelijken en je strategie indien nodig kan bijsturen.

Probeer Cubilis kosteloos

Wil je graag ondervinden hoe Cubilis jou kan helpen om tot een rendabele distributiestrategie te komen? Vraag je gratis proefversie aan via onderstaand contactformulier!