Waarom is dagelijks tariefbeheer belangrijk?

Hotelgasten hebben tegenwoordig een overvloed aan overnachtingsmogelijkheden om uit te kiezen en prijzen vergelijken is dankzij grote OTA's eenvoudiger dan ooit. Dit heeft gezorgd voor een sterk competitieve markt voor hoteliers. Het tonen van de juiste prijs op het juiste moment is daarom nog belangrijker geworden. Reageer op schommelingen in de vraag met een dynamische prijszetting, zodat je een constante bezettingsgraad kan handhaven en je inkomsten kan maximaliseren.  

Stel een goed presterende set tariefplannen samen

Wat zijn tariefplannen?

Kort samengevat zijn de tariefplannen van een hotel de verschillende opties die de gast te zien krijgt tijdens het boekingsproces. Het is belangrijk om een goed uitgekiende set tariefplannen samen te stellen met specifieke restricties om je reserveringen en inkomsten te maximaliseren. Enkele veel voorkomende voorbeelden zijn:  

  • BAR (Best Available Rate)
  • Flexibel vs. non-refundable tarief
  • Tarief met ontbijt inbegrepen
  • Early-bird vs. last-minute tarief
  • Bedrijfstarief
  • Tijdelijke promotionele tariefplannen
  • …  

Hoe maak je verschillende tariefplannen aan?

Het aanmaken van verschillende tariefplannen is heel eenvoudig in Cubilis. Elk tariefplan vertrekt van je standaardtarief (jouw 'Best Available Rate' of BAR), op basis waarvan je je andere tariefplannen kan berekenen (bijvoorbeeld door een percentage of een vast bedrag af te trekken of bij te tellen). Wanneer je je standaardtarieven verhoogt of verlaagt in functie van veranderingen in de vraag, zullen je afgeleide tariefplannen vanzelf volgen! Er zijn een aantal factoren waarmee je rekening moet houden bij het bepalen van de juiste prijs voor je tariefplannen:  

  • Seizoenen (hoog-, laag- & middenseizoen)
  • Andere bijzondere periodes/vakanties
  • Evenementen in de buurt
  • De concurrentie in je omgeving
  • Historische gegevens en rapporten
  • Trends en voorspellingen

Eens je tariefplannen aangemaakt zijn, kan je ze beschikbaar maken op de reserveringsmodule op je website en ze activeren op je andere boekingskanalen. Let wel op dat je potentiële klanten niet overstelpt met een te groot aanbod. Vier tot zes tarieven tegelijk tonen is doorgaans ideaal. Door te monitoren hoeveel reserveringen en inkomsten ze genereren, kan je de tariefstructuur verder finetunen.  

Hoe kan je je tarieven en distributiekanalen efficiënt beheren?

Zichtbaar zijn op een goede selectie OTA's en metasearchwebsites is essentieel voor een goede bezettingsgraad. Om de commissies die deze partijen in rekening brengen te compenseren, heb je zelf ook een goed converterende website nodig. Probeer altijd de beste deals aan te bieden op je eigen website om directe boekingen te stimuleren.

Meerdere boekingskanalen onderhouden is natuurlijk wat ingewikkelder, maar zeker de moeite waard. Om je prijzen en beschikbaarheid op al deze kanalen efficiënt te beheren is een betrouwbare Channel Manager absoluut noodzakelijk. Die zorgt ervoor dat prijswijzigingen en beschikbaarheden van kamers overal onmiddellijk gesynchroniseerd worden.  

Door je OTA's rechtstreeks aan je Channel Manager te koppelen, kan je veel manueel werk uitsparen. In plaats van voor elk kanaal een individueel tariefplan op te zetten, kan je in Cubilis met presets werken waarbij voor elke OTA een automatisch supplement wordt berekend (bijvoorbeeld +15% voor Booking.com).

Cubilis Channel Manager
Cubilis Channel Manager

Je OTA's rechtstreeks aan Cubilis koppelen heeft nog veel meer voordelen:  

  • Je hebt een duidelijk overzicht van alle reserveringen in Cubilis.
  • Cubilis ontvangt de accommodatietypes en tariefplannen die je al in Booking.com hebt opgezet. Je hoeft alleen nog maar de overeenkomstige accommodatietypes en tariefplannen van de twee systemen te linken.  
  • Importeer met één knop alle toekomstige OTA-reserveringen in Cubilis.  
  • Je hoeft geen beschikbaarheid, prijzen of restricties meer toe te voegen aan je boekingskanalen. Cubilis synchroniseert deze informatie automatisch.
  • Ook promoties kan je vanuit Cubilis beheren. Zo kan je gemakkelijk een last-minute actie lanceren of er eentje opzetten voor business-klanten.
  • Geen overboekingen meer, want Cubilis controleert je OTA's voortdurend op nieuwe boekingen.

Eenvoudige dynamische prijszetting met een Revenue Management Systeem

De snelste en eenvoudigste manier om te reageren op schommelingen in de vraag is door je Channel Manager te koppelen aan een Revenue Management Systeem (RMS) zoals RevControl of RoomPriceGenie. Het analyseert de nodige gegevens om meerdere keren per dag optimale kamerprijzen voor te stellen en zo je RevPAR (inkomsten per beschikbare kamer) te maximaliseren. Dankzij de integratie met Cubilis kan je ervoor kiezen om deze prijzen automatisch te uploaden naar je boekingskanalen. Zo wordt het hanteren van dynamische prijzen realiseerbaar voor elke accommodatie-eigenaar!  

Zin om je rate management efficiënter te maken met Cubilis?

Contacteer ons gerust via onderstaand formulier voor meer informatie. We helpen jou graag bij het optimaliseren van je rate management!